Vi är otroligt glada och stolta över att äntligen ha kommit i mål med vår första utlandsetablering. Först ut blev det den franska Rivieran där vi idag finns i Nice, Cannes och i Antibes. Dessa städer har tillsammans nära 20 000 annonser ute på Airbnb. Vi har ställt några frågor till vår regionchef nere i Frankrike, Daniel Ivarsson. Daniel är 28 år, har bott och studerat i Genève och har en professionell bakgrund som konsult på KPMG och senast som business controller på Renault.

Berätta lite kort om din roll som ansvarig för Airhost i Frankrike.

Som ansvarig i Frankrike är jag länken mellan våra kunder och de som utför jobbet samt vårt huvudkontor i Sverige. Jag sköter kommunikation, marknadsföring, kontakt med våra kunder och underleverantörer. De administrativa uppgifterna rör prissättning, konkurrentanalys och övriga legala aspekter som en internationell expansion innebär.

Vad ser du för möjligheter och utmaningar på den franska marknaden? 

Vi befinner oss i ett spännande klimat där delningssamhället är i konstant tillväxt. Antalet hushåll som ser möjlighet att tjäna extra på sitt boende när de inte använder det ökar. Samtidigt ökar antalet aktörer i vår nisch, och det välkomnar vi – det är ett kvitto på att vi är på rätt väg. Vår uppgift är att visa kunderna att vi är bäst på att leverera det vi utlovar och där står vi väl rustade.

Vad gäller den Franska marknaden så kan man tänka sig att språket är en utmaning, och det ska man inte sticka under stolen om att det är, men här har vi ett exempel på en utmaning som vi vänt till en möjlighet – många av våra kunder känner samma utmaning och känner därmed en trygghet i att välja en skandinavisk partner. 

Vi ser även stordriftsfördelar i vår fortsatta expansion där franska kunder med sommarhus i Sverige använder oss i båda länder och vi ser svenska kunder som efterfrågar vår service till deras Chalet i Schweiz. 

Hur ser konkurrenslandskapet ut där nere?

Turismen i Frankrike är mycket längre gången än den svenska. Här finns husägare från alla länder och det finns otaliga investerare som äger stora properties i konstant uthyrning. På samma sätt finns otaliga Property Management aktörer som utför liknande tjänster. Vad vi inte ser så mycket av ännu är aktörer som oss, som bistår med tjänster till personer som kanske inte äger 30-40 lägenheter och kan upphandla ett bra pris. Vi vänder oss mer till personer med en eller ett mindre antal bostäder som söker en flexibel och användarvänlig tjänst.

Vilka marknadsföringskanaler ser du som viktigast för att nå ut till kunderna? 

Digital marknadsföring i alla dess former är viktigast för oss, det är online våra kunder hyr ut och det är också där de söker när de ska lösa det praktiska med sin uthyrning när de har fått en bokning.

Vi finns idag i Nice, Cannes och Antibes. Vilken av dessa städer tror du mest på och vilka städer ser du står på tur i Frankrike? 

Nice är ju överlägset största staden men Cannes och Antibes är städer där många har semesterboenden och det är också städer där trafiksituationen försvårar upphandlingen av dessa tjänster och många företag säger nej till jobb. Här står vi väl rustade och säger ja. Näst på tur står Marseille, Lyon och Paris.

Är det några särskilda tjänster som du tror är extra efterfrågade just i södra Frankrike som vi kanske inte kommer erbjuda i andra städer i Europa? 

Våra kunder besöker sina boenden mer sällan än våra kunder i Stockholm och Göteborg och det är vanligare med frågor såsom “kan ni fylla på med basvaror och glödlampor”. Det är en service vi gärna erbjuder och en service som är väldigt uppskattad. Väl på plats så lägger man hellre en halvdag på stranden än att sköta praktikaliteter.

Vi tackar för de svaren och ser fram emot att med Daniel i spetsen tillsammans göra vår franska etablering till en framgång!